Gekwalificeerd Adviesrecht
Door de gemeente is aan het WOP een zogeheten gekwalificeerd adviesrecht toegekend. Dit houdt in dat het WOP-bestuur gevraagd en ongevraagd het gemeentebestuur kan adviseren vanuit het WijkOverlegPlatform.
Het WOP-bestuur zal initiërend, wijzigend of activerend altijd vanuit het platform (de wijk) het advies geven met onderbouwing hoe tot het advies is gekomen (draagvlak). Het kan echter ook voorkomen dat het WOP-bestuur zelf als bestuur reactief een advies uitbrengt. Een gevolg vanuit de informatiepositie die zij als bestuur hebben en die soms voorloopt op die van de wijk als geheel.
Het gemeentebestuur heeft de verplichting binnen vier weken een reactie op dit advies te geven en te motiveren wat er met het advies gedaan wordt. De gemeenteraad wordt hier ook over geïnformeerd.
Dit gekwalificeerd adviesrecht houdt in dat:
- de zeven wijkoverlegplatforms gevraagd en ongevraagd het gemeentebestuur kunnen adviseren. Daarnaast heeft het gemeentebestuur de verplichting te motiveren wat er met het advies van het wijkoverlegplatform gebeurt.
- Dit betekent voor de gemeente dat zij een actieve informatieplicht heeft ten opzichte van de wijkoverlegplatforms, immers, als wijkoverlegplatforms niet worden geïnformeerd over zaken die spelen, kunnen ze ook geen advies geven.
- Het betekent voor de wijkoverlegplatforms dat zij er voor dienen te zorgen dat de wijkoverlegplatforms een redelijke mate van afspiegeling zijn van de wijk, opdat zij een signaalfunctie kunnen vervullen.
- Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn dat de wijkoverlegplatforms alleen een adviesfunctie vervullen op onderwerpen die zich afspelen op wijkniveau. Daarnaast dient de kwaliteit van het besluitvormingsproces voorop te staan.
- Er mag geen onaanvaardbare vertraging in het besluitvormingsproces plaatsvinden noch een overbelasting van de wijkoverlegplatforms.
- Naast de adviesfunctie van de wijkoverlegplatforms blijven de procedures met betrekking tot inspraak natuurlijk van kracht.