Gekwalificeerd Adviesrecht | ||||||
Het gekwalificeerd adviesrecht houdt in dat de wijkoverlegplatforms gevraagd en ongevraagd het gemeentebestuur
kunnen adviseren. Daarnaast heeft het gemeentebestuur de verplichting te motiveren wat er met het advies van
het wijkoverlegplatform gebeurt.
Dit betekent voor de gemeente dat zij een actieve informatieplicht heeft ten opzichte van de wijkoverlegplatforms, immers, als wijkoverlegplatforms niet worden geïnformeerd over zaken die spelen, kunnen ze ook geen advies geven. Het betekent voor de wijkoverlegplatforms dat zij er voor dienen te zorgen dat de wijkoverlegplatforms een redelijke mate van afspiegeling zijn van de wijk - een signaalfunctie vervullen. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn dat de wijkoverlegplatforms alleen een adviesfunctie vervullen op onderwerpen die zich afspelen op wijkniveau. Daarnaast dient de kwaliteit van het besluitvormingsproces voorop te staan. Er mag geen onaanvaardbare vertraging in het besluitvormingsproces plaatsvinden noch een overbelasting van de wijkoverlegplatforms. Naast de adviesfunctie van de wijkoverlegplatforms blijven de procedures met betrekking tot inspraak natuurlijk van kracht. Het gekwalificeerd adviesrecht bestaat uit twee onderdelen, namelijk het ongevraagde gekwalificeerde adviesrecht en het gevraagde gekwalificeerde adviesrecht.
| ||||||
Om uit te proberen hoe een en ander in de praktijk werkt, is met het gevraagd gekwalificeerd adviesrecht te beginnen bij een deel
van de producten die vallen onder de afdeling Beheer.
De reden dat gekozen is voor de producten van de afdeling Beheer is dat deze dicht bij de belevingswereld van de bewoners staan
en dat de afdeling Beheer positief staat tegenover deze werkwijze.
Natuurlijk bestaat de mogelijkheid om ook voor de producten van andere afdelingen gebruik te maken van dit instrument. Ten aanzien van de termijnen zullen per product nadere afspraken worden gemaakt o.a. zoveel mogelijk rekening houdend met de vergadercyclus van de wijkoverlegplatforms.
|
|